Skip to content

BROEKERMOLENWEG

Genoemd naar een in 1852 gebouwde windkorenmolen in het Hoeverbroek. De molen diende blijkens archiefstukken uit die tijd ter vervanging van de omstreeks 1830 afgebroken Aller molen.

In 1935 brandde de Broekermolen af als gevolg van bliksem De molen trok veel verkeer, hetgeen de toestand van de Broekermolenweg niet bepaald ten goede kwam. In 1908 diende molenaar G.H. van Drie een verzoek bij het gemeentebestuur in om verharding van de weg. Het verzoek werd in de raads vergadering van 30 juli 1908 afgewezen omdat de onderhoudsplichtigen van de weg niet bereid bleken iets in de vorm van geld of handen spandiensten bij te dragen.

Een request van K. van Loo en 93 anderen, ingediend in 1912, liet de aandacht opnieuw op de Broekermolenweg vallen. In dit request werd een verharde verbinding van de Nijkerkerstraat door Huinen naar de Voorthuizerstraat bepleit. Een jaar daarvoor had de raad reeds besloten de spoorwegovergang van de Broekermolenweg van sintels te voorzien. Het request van K. van Loo en 93 anderen, alsook een in het zelfde jaar ingekomen adres van W. Elbertsen en 73 anderen inzake verharding van de Halvinkhuizerweg tot aan de boerderij Roosendaal, leidden tot vaststelling van een schema met betrekking tot besinteling van een aantal wegen, dat de ver binding Nijkerkerstraat Voorthuizerstraat vormde. Tot dit aantal behoorde de Broekermolenweg.

Het besintelingsplan werd in fasen uitgevoerd, afhankelijk van de financiële toestand van de gemeente en afhankelijk van de beschikbaarheid van sintels. Verwezen wordt naar de toelichting bij Roosendaalseweg.

In een later stadium kreeg de Broekermolenweg een grintverharding nadat enige tijd ook nog oer voor de verharding van deze weg werd gebruikt. In 1963 besloot de gemeenteraad de weg van een asfaltverharding te voorzien. Deze verharding werd uitgevoerd in het kader van het zogenaamde "Raamontsluitingsplan", welk plan als basis dien de voor verkrijging van subsidie van de provincie en van de Cultuurtechnische Dienst in de kosten van verbetering en reconstructie van landbouwwegen.

Uit: Straatnamenboek, K. Friso, Uitgave buro voorlichting gemeente Putten, 1986.

Back to top