Skip to content

PRINS HENDRIKWEG

Genoemd naar Hendrik van Mecklenburg-Schwerin, die zich op 16 oktober 1900 verloofde met Koningin Wilhe1mina. Op 7 februart 1901 werd in het stadhuis te 's-Gravenhage in intieme sfeer het huwelijk voltrokken door de minister van justitie Cort van de Lynden in zijn hoedanigheid van ambtenaar van de burgerlijke stand. Kerkelijke bevestiging van het huwelijk vond plaats de Grote of Sint Jacobskerk te 's-Gravenhage. Prins Hendrik bezat de gemoedelijkheid van een landedelman en op het Loo, de zomerresidentie, werd hij spoedig populair. De populariteit nam toe toen hij in 1907 zich mee aan boord van een reddingsboot begaf ter redding van schipbreukelingen van de op een pier stukgeslagen Harwich-boot "Berlin". Uit het huwelijk werd op 30 april 1909 Juliana geboren. Op 3 juli 1934 overleed Prins Hendrik op 55-jarige leeftijd. Hij werd op 11 juli 1934 in de Nieuwe Kerk te Delft begraven. Op zijn verzoek was de rouwstoet geheel in het wit. De Prins Hendrikweg behoorde tot de wegen waarlangs zich in de vorm van een lintbebouwing het dorp tussen 1920 en 1940 uitbreidde. Herhaaldelijk werd in de raadsvergadering aangedrongen op verbreding en verharding van de weg. Met aangelanden bleek niet gemakkelijk overeenstemming te bereiken over grondafstand voor de verbreding, vandaar, dat eerst de Postweg voor grindverharding in aanmerking kwam, alsook de Drieseweg. Aan die wegen was trouwens de bebouwing ook meer toe genomen. Een verzoek om gasstraatlantaarns langs de donkere en smalle Prins Hendrikwe te plaatsen had in 1931 geen succes. In 1931 besloot de raad tot grintverharding van de Prins Hendrikweg over te gaan mits aangelanden bereid zouden zijn gratis grond af te staan om de weg op een breedte van 5 meter te kunnen brengen. Aangelanden bleken nog niet enthousiast te willen meewerken. Toch gelukte het na enige tijd tot de verbetering te komen. De werkzaamheden werden uitgevoerd in het kader van de werkloosheidbestrijding.

Uit: Straatnamenboek, K. Friso, Uitgave buro voorlichting gemeente Putten, 1986.

Back to top