Skip to content

RIMPELERWEG

De boerderij "Rimpeler" behoorde tot de bezittingen van de Kelnarij. Vóór 1559 behoorde het goed toe aan de proost van Werden (Ruhrgebied).

De Rimpelerweg behoort niet tot de zeer oude wegen. In 1919 stelde de gemeenteraad een commissie in ter bestudering van de mogelijkheid een verbindingsweg aan te leggen vanuit Hoef en Bijsteren naar het spoorwegstation. De commissie stelde voor:

  1. ongeveer van het midden van het stations gebouw af tot aan de Oude Steenenkamerseweg (thans Stenenkamerseweg) een weg aan te leggen ter breedte van 6 me ter (inclusief berm en sloten);

  2. een weg aan te leggen ter breedte van 5 meter vanaf de Hondskontersteeg tot aan de Oude Steenenkamerseweg (deze verbindingsweg werd in hetzelfde jaar aan gelegd en heet thans Hoeverveldweg). 

De commissie adviseerde de onder 1 en 2 bedoelde wegen vooreerst als zandweg aan te leggen omdat de besinteling van de wegen in Huinen voorrang diende te krijgen. De commissie stelde zich voor om nog te onderzoeken of mogelijkheden bestonden de verbindingsweg tussen Oude Steenenkamerseweg en Hondskontersteeg door te trekken naar de Zuiderzeestraatweg (thans Nijkerkerstraat). Zou dit gelukken dan zou er een rechtstreekse verbinding ontstaan vanuit Hoef naar het station.

De weg tussen Oude Steenenkamerseweg en Hondskontersteeg - thans Hoeverveldweg - kon worden aangelegd. De weg werd echter niet doorgetrokken naar de Nijkerkerstraat. Evenmin kwam de weg vanaf het station naar de Oude Steenenkamerseweg tot stand. De plannen stuitten af op weerstand bij de grondeigenaar Baron van Pallandt.

In plaats daarvan werd een aantal jaren later de toegangsweg naar Rimpeler vanaf de Stationsstraat van Baron van Pallandt aangekocht (huidige Rimpelerweg). In 1930 besloot de raad voorlopig nog af te zien van verharding. In 1938 kreeg de vernarding hogere prioriteit en besloot de raad de Rimpelerweg aan de beurt te laten komen nadat de verharding van de Korenlaan gereed zou zijn. De verharding van de Korenlaan liet echter lang op zich wachten.

In maart 1940 luidde de urgentielijst voor de verhardingen nog: 1. Korenlaan; 2. Rimpelerweg; 3. Beukenlaan; 4. Veenhuizerveldweg.

Een goede verharding kreeg de Rimpelerweg eerst na de oorlog in het kader van het zgn. raamontsluitingsplan.

Uit: Straatnamenboek, K. Friso, Uitgave buro voorlichting gemeente Putten, 1986.

Back to top