PARKLAAN
Aanvankelijk breidde het dorp zich uit langs de bestaande toevoerswegen, zoals de Harderwijkerstraat, Voorthuizerstraat, Telgterweg, Garderenseweg, Halvinkhuizerweg en Stationsstraat. Langs deze wegen ontstond lintbebouwing. Tegen het einde van de twintiger jaren begonnen particulieren hier en daar "woonwegen" aan te leggen. De eigenaar van Schoonderbeek alsook de Bouwexploitatie-maatschappij "Heemstede" ontwikkelden plannen voor ontsluiting van gronden tussen Harderwijkerstraat en Schoonderbeek. De Beukenlaan werd aangelegd waarvoor een deel van het Schoonderbeeksevoetpad werd verbreed. In het kader van deze activiteiten ontstond ook de Parklaan. Aanvankelijk een zandweg met naastliggend rijwielpad, later een grintweg. Op 10 juni 1938 besloot de gemeenteraad het eigendom en het onderhoud van de Parklaan van W. Arendsen te Putten over te nemen inclusief de langs de laan staande bomen. Arendsen ontving daarvoor een vergoeding van f 200,--, in welk bedrag de afkoop van het onderhoud was verdisconteerd. Tegelijkertijd besloot de raad de Parklaan van gasstraatlantaarns te voorzien. Eerst na de oorlog werd de laan gereconstrueerd en van een verharding voorzien.
Uit: Straatnamenboek, K. Friso, Uitgave buro voorlichting gemeente Putten, 1986.