Aanbesteding
De aanleg van de weg werd in drie trajecten aanbesteed: van Hoevelaken (cafe De Doorneheg) tot Doornspijk (cafe Het Rode Kruis), van Doornspijk naar de IJssel (Katerveer), en vanaf de IJssel naar Zwolle. Let op: er werd voorlopig nog géén brug over de IJssel aangelegd. Die brug zou pas in 1930 gereed komen. Om in Zwolle te komen moest men tot 1930 dus nog steeds de veerdienst nemen.
Bij Hoevelaken zou de weg worden aangesloten op de weg van Amersfoort naar Apeldoorn. De gehele weg werd in 1829/1830 voltooid: een ongekend snelle realisatie. De weg werd 5m breed, met aan beide zijden bomen.
Figuur 3. Nijkerkerstraat bij Oldenaller brug, kijkend richting Putten. 2)
De aanleg per traject werd aanbesteed, opgedeeld in drie stukken: de aanleg van de aardbaan, de aanvoer van stenen en de bestrating van die aardbaan. Voor zover kon worden achterhaald vonden de aanbestedingen plaats op de volgende data: 3)
Aardbaan | Vervoer stenen | Bestrating | |
---|---|---|---|
Hoevelaken-Doornspijk | 28 feb 1828 | 28 feb 1828 | 1 mei 1828 |
Doornspijk-Katerveer | 5 sept 1828 | 22 jan 1829 | |
Katerveer-Zwolle | 30 april 1827 | 30 april 1827 |
Figuur 4. Overijsselsche courant, 5-2-1828.